Välkommen till Stoppa Skrotbilsberedningen.nu!

Just nu finns det ett liggande förslag om skrotbilar från Naturvårdsverket ärendenr NV-01928-10 som, om det klubbas igenom, kommer att innebära att det kan bli omöjligt att ha en reservdelsbil eller för den delen ett nedplockat projekt stående i mer än ett år. Skriv på denna namninsamling: upprop.nu

Naminsamlingens stoppdatum är den 10 augusti, den kommer att skickas till de berörda inom Regeringen i augusti. Hjälp oss att sprida detta vidare tillsammans med den här sajten.

Ett flertal motororganisationer och fordonssammanslutningar har ställt sig bakom detta upprop.

Varför har denna proteströrelse dragit igång? Varför är det akut att vi agerar nu?

Följande förslag ligger nu efter att ha malt igenom våra byråkratiska kvarnar. Nedan är några axplock ur beredningen som har gjorts av Naturvårdsverket. Detta var bara några av dumheterna i förslaget.

  1. Fordon som inte har varit i trafik på ett år ska kunna skrotas av myndigheterna. Mina hojar har inte varit i trafik på flera år och ska alltså kunna skrotas. "Konfiskering" heter det!
  2. Om reparationskostnaden överstiger marknadsvärdet för ett fordon ska det kunna skrotas. Vem avgör dessa värden? En Bel Air -57 med motorrumsbrand kanske kostar för mycket att laga enligt värderingsmannen och ska därför skrotas. Men ägaren kanske har lite reservdelar och är beredd att lägga all fritid en hel vinter för att rädda sin älskade bil, men se det får han inte, för den ska skrotas.
  3. Det blir förbjudet för privatpersoner att demontera bilar. Avsikten är att skrotning av bilar ska göras av bilskrotar, men det görs ju redan idag. Ingen nytta med den delen av förslaget med andra ord. Det görs inget undantag för att demontera en bil för renovering, det blir med andra ord förbjudet att helt demontera en Volvo PV för omsorgsfull renovering enligt förslaget.
  4. I en demokrati ska man titta på allas intressen, eller hur? Inga som helst motororganisationer har blivit tillfrågade om detta. Inte ens MHRF som dessutom felaktigt benämnts som "Motorhistoriska Klubben". De har alltså inte ens ägnat landets största organisation för bevarande av motorkulturen så mycket intresse att de lyckats benämna organisationen rätt. Detta trots att det finns ett EU-fördrag som säger att man SKA tillvarata och iaktta sådana intressen.
  5. Det blir förbjudet att exportera en bil som inte har gått igenom SBP senaste året. Det må väl så vara för vardagsbilar eftersom dessa oftast stannar inom länsgränserna vid ägarbyte, men samlar- och veteranbilar har en marknad som geografiskt är avsevärt större än så.

MHRF:s roll i ssbb.nu

Motorhistoriska Riksförbundet har redan agerat och har också skrivit ett betänkande som berör ett antal punkter och dess konsekvenser.

Det är av största vikt att vi som folk agerar och protesterar å det starkaste nu innan det är för sent då denna motionen skall behandlas redan i september. I början av augusti kommer namninsamlingen vidarebefodras till de berörda parterna inom alla beslutsorgan via MHRF och andra motororganisationer.

Denna insamling handlar enkom om att få stopp på beredningens förslag och att få dem att införliva alla motororganisationer i en ny beredning så att svenska folkets hobby och kultur inte berörs negativt utav EU-direktiven.

Skicka oss gärna ett mejl